Google bekræfter: Længden på meta beskrivelsen har ændret sig

Skrevet den .

Google har bekræftet overfor Search Engine Land at de har lavet en ændring, der gør meta beskrivelsen længere. Beskrivelsen, som bliver vist under hvert søgeresultat, er den forklarende tekst, der bliver vist under overskriften og hjemmeside-adressen når du søger på Google.

En Google talsmand udtaler:

We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.

Groft oversat udtaler personen, at de seneste ændringer er foretaget for at levere et mere beskrivende og brugbart uddrag, for at hjælpe folk bedre forstå hvorfor siderne er relevant til deres søgning. Det resulterede i at uddraget blev gjort en smule længere end før.

Flere og flere har oplevet over de seneste par uger, at beskrivelsen i nogle tilfælde var gjort længere, og har fra omkring d. 14. – 16. november har det gennemsnitlige antal tegn gradvist. Herhjemme har vi kunne begynde at mærke det fra omkring d. 25. november, hvor det gns. antal af tegn steg fra et solidt 150 tegn per beskrivelse til 162 tegn. Efterfølgende er det steget yderligere, og vi kan nu se gennemsnittet ligger stabilt på 224 – 225 tegn per beskrivelse.

RankRanger viser at meta beskrivelsen har ændret sig i Danmark.

RankRanger viser hvordan meta beskrivelsen gradvist har ændret sig i Danmark.

Skal vi opdatere vores meta beskrivelsen?

Det helt store spørgsmål, som mange stadig debattere. Det korte svar må være: Vent indtil vi ved mere.

Mange har observeret at den resterende del af den meta beskrivelsen bliver generet dynamisk, og skifter alt efter din søgning. Dog kan det også være fordi man endnu ikke manuelt har opgivet resten af beskrivelsen. En ting vi ved med sikkerhed er, at beskrivelsen ikke må være mere end 320 tegn langt. Så hvis du vælger at opdatere, skriv mellem 230 og 270 tegn, for at være på den sikre side.

Seneste tal fra SITRIX viser at cirka 50% af alle beskrivelser er længere end de tidligere 150 tegn, per 2. december 2017.

Hvordan påvirker det mig?

Opdateringen er stadig så ny, at vi ikke med sikkerhed kan sige hvilken effekt det har på dine søgeresultater. Ud over at nogle af dine resultater kan have en længere beskrivelse.

Dog kan det påvirke hvordan…

  • .. vi skriver vores optimerende meta tekst.
  • … folk vælger hvilken hjemmeside de besøger. Måske får du dit svar tidligere end før, så du har allerede fået svar nok, og lukker din søgning. Dog kan det også virke den anden vej, at folk er endnu mere nysgerrig og klikker på dit resultat.
  • … fordelingen af klik på side 1 er opdelt. Måske resultaterne længere nede på side 1 får endnu færre klik, da man allerede tidligere har en bedre forståelse for, hvad man klikker ind på.
Tilbage