Hvordan kommer min hjemmeside på Google?

Skrevet den .

Hvordan kommer min hjemmeside på Google?

Er du ny til web industrien, kan det være du spørger dig selv ”Hvordan kommer min hjemmeside på Google?”. I dette lille blog indlæg vil jeg fortælle dig, hvordan de populære søgemaskiner virker, hvad du skal undgå og hvordan du kan holde øje med din placering.

Bliv set på Google og af Google

Bliv set på Google, Bing og alle de andre søgemaskiner. Din hjemmeside er ikke meget værd, hvis ikke den er ses af din målgruppe. Uanset om du er tilhænger af Google eller Bing, er det alfa og omega at din hjemmeside er synlig.

Det første skridt er, at sikre dig din hjemmeside kan tilgås af Google.

Bruger du WordPress kan du gå ind i dit Kontrolpanel, klikke på Indstillinger og vælge Læsning.

Her er det vigtigt at det sidste punkt, Søgemaskinevenlighed, ikke er afkrydset. Har du uheldigvis klikket den af, beder du søgemaskinerne om ikke at indeksere din hjemmeside. Det betyder, at når Google prøver at tjekke din hjemmeside, får de en besked om, at hjemmesiden ikke vil tilgås. Derfor vil du ikke dukke op i søgeresultaterne på hverken Google eller Bing.

Indstillinger for søgemaskinesynlighed

Har du ikke en WordPress hjemmeside, kan du bruge følgende link til at tjekke, om der er noget som blokerer din synlighed på Google.

Hvis Google har mulighed for at tilgå din hjemmeside, vil de helt automatisk indeksere din hjemmeside. Herefter vil du være at finde i Googles søgeresultater. Det tager tid før det sker, og ofte lange tid før du placeres højt. Der er et par metoder hvor du kan hjælpe Google på vej, men det tager vi i en anden vejledning en anden dag.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools er også bedre kendt som Google Search Console. Det er et værktøj for personer og virksomheder, som har en hjemmeside.

Værktøjet giver dig et retvisende billede af, hvordan din hjemmeside er placeret, hvor mange gange du er fundet og hvor mange, der klikker sig ind til netop din hjemmeside. Ligeledes fortæller værktøjet dig også, hvis der er fejl i forhold til din indeksering, så du har en chance for at rette op på hjemmesidens fejl eller mangler.

Du kan komme i gang med Google Webmaster Tools hurtigt og nemt på https://search.google.com/search-console/about

Hvor ligger min hjemmeside på Google?

For at kunne tjekke, hvor din hjemmeside ligger på Google, skal vi gøre brug af Google Webmaster Tools.

Jeg har endnu ikke opsat Google Search Console

Har du endnu ikke opsat Webmaster Tools, kan jeg klart anbefale du gør det i dag. Selvom du har din hjemmeside placeret på Google, så gemmer de ikke dine tal og statistikker før du har opsat værktøjet. Så få det sat op, og kig igen efter et par uger, for at se hvor din hjemmeside ligger.

Jeg har opsat værktøjet, men hvor skal jeg kigge?

Sørg for du er logget ind via https://search.google.com/search-console/about.

Når først du er logget ind, kan du se en menu ude til venstre, hvor den siger Oversigt, Effektivitet mv. Her skal du vælge punktet Effektivitet.

Punktet effektivitet i Webmaster Tools

Effektivitet vil starte med at vise dig nogle basale tal for de seneste 3 måneder.

  • Samlet antal klik
  • Samlet antal eksponeringer
  • Gennemsnitlig klikrate
  • Gennemsnitlig position

Antal af klik siger sig selv. Det er antal gange din hjemmeside er blevet valgt i søgeresultaterne.

Antal eksponeringer er antal gange din hjemmeside er dukket op, når der er foretaget en søgning. Det kan være du dukker op på side 1 eller side 100. Dette vil stadig tælle med.

Den gennemsnitlige klikrate er hvor mange gange din hjemmeside er valgt ift. hvor mange gange din hjemmeside er blevet vist.

Den gennemsnitlige position giver et billede af, hvor du er placeret på søgeresultatsiderne. Hvis du en gang ligger nr. 10 og en anden gang ligger nr. 23 er din gennemsnitlige position 16,5. Det kan variere alt efter hvem der søger, hvor de søger mv.

Scroller du lidt længere ned af siden, vil du også se, hvad du er blevet fundet på under fanen Forespørgsler. Så kan du se hvor mange gange der er søgt på dit brand osv. Igen fortæller de ovenstående 4 punkter dig, hvor du står ift. det enkelte søgeord.

Man kan hurtigt få tiden til at gå, ved at kigge på tal og ydeevne for de enkelte søgeord og sider.

Hvordan forbedrer jeg min placering på Google?

Forbedring af din placering på Google, er det vi kalder SEO.

SEO står for Søgemaskineoptimering, og er alt det arbejde, som ligges i en god placering på diverse søgemaskiner. SEO kan være langhåret til tider, men mit bedste råd for en begynder, er at skabe brugbart tekstindhold af høj kvalitet. Lad vær med at lave en side, hvor du skriver 2 linjer og intet mere.

Skriv indholdsrige tekster, som din målgruppe kan bruge. Gerne 400 – 500 ord som minimum. Har du en blog, er det en god idé at skrive nyt indhold regelmæssigt. Definitionen af regelmæssigt varierer alt efter konkurrence og branche. Jeg har oplevet en branche kun kræver et blog indlæg en gang hver anden måned, hvor andre brancher har stor konkurrence, og det kræver du aktivt udgiver indhold flere gang om ugen.

Start evt. med at lave et nyt blog indlæg og udgiv det hver anden uge i et par måneder, for at se om din målgruppe finder din hjemmeside.

Brug for hjælp?

Forhåbentlig er det svar nok på ”Hvordan kommer min hjemmeside på Google?”. Har du yderligere spørgsmål, skal du være velkommen til at kontakte mig via denne kontaktformular, og jeg vender tilbage ved første lejlighed.

Tilbage