Hvad er AMP?

Skrevet den .

AMP står for Accelerated Mobile Pages.

AMP er kort for Accelerated Mobile Pages, som på dansk direkte oversættes til Accelerede Mobil Sider.

Projektet er Open Source og udviklet for at give brugerne mulighed for at indlæse hjemmesider næsten øjeblikkeligt. I princippet er AMP blot en udvidelse til din hjemmeside, der giver dine brugere mulighed for at besøge din hjemmeside hurtigere. Dette er specielt godt, hvis du vil levere en god oplevelse på kryds og tværs af forskellige platforme, browsere og til besøgende med en dårlig eller nedsat internethastighed.

Det erstatter ikke dine nuværende sider, blog indlæg eller produkter, men er blot et alternativ til dine eksisterende sider. Dvs. brugerne kan godt bruge din hjemmesides almindelige version, men fx på listen over søgeresultater på Google, vil din AMP-version blive prioriteret. Det betyder også, at der er direkte SEO fordele ved at gøre brug af Accelerede Mobil Sider.

Udviklerne på projektet er Google selv.

Fordelene ved at bruge AMP

Hjemmesidens hastighed forbedrer kundeoplevelsen, og eftersom AMP sider oftest indlæses på under et sekund, giver det dig nu muligheden for at konsekvent levere en hurtig oplevelse for dine besøgende uanset platform og browser. Så længe der bliver linket til din AMP-version, får dine kunder den hurtigst mulige oplevelse. Brandweb ser de direkte fordele til at være:

  • Resulterer i en god brugeroplevelse
    Vi kan alle lide at modtage en god oplevelse. Uanset om vi er ude og spise, i biografen – eller i dette tilfælde – når vi leder efter svar. Med en lynhurtig hjemmeside giver du besøgende deres svar øjeblikkeligt, og du er i højere grad med til at lade besøgende anerkende din virksomhed.
  • Maksimer dit salg
    AMP er ikke kun for sider og blog-indlæg. Det er også for webshops og produkt-sider. Du kender det selv. En god oplevelse på en webshop er med til at få os til at købe hurtigere. Faktisk har eBay besluttet sig for at implementere denne platform, da en af deres målsætninger er, at give deres besøgende en hurtigere mobil oplevelse.
  • Gør alt meget simplere

    Nogle ser det som en ulempe – vi ser det som en fordel. Mulighederne bliver begrænset med AMP, men det giver dig mulighed for at grave dybere og give kunderne nøjagtigt det de leder efter. Hverken mere eller mindre.
  • SEO
    Selvfølgelig medfølger der også en række SEO fordele. Det er jo trods alt et Google projekt. De hurtigere indlæsningstider og forøget brugervenlighed lever op til en række af de ting Google vægter, når de vurderer din side ift. hvor du skal placeres på søgeresultatsiderne. Derfor kan man forvente at mærke en direkte forskel ift. besøgende på mobil ift. før man implementerer AMP på fx. din WordPress hjemmeside.
Tilbage